این وب سایت دارای مطالبی در مورد دخانیات و ادوات وابسته به آن می باشد
طبق قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران بازدید کنندگان باید بالای 18 سال باشند

قهوه - قهوه جوش - قهوه ساز

پاسارگاد تاباک نماینده انحصاری پخش محصولات برند معتبر کافه آرتین می باشد

مشاهده سایت

فروشگاه پاسارگاد تاباک

پاسارگادتاباک به عنوان بزرگترین و تخصصی ترین اسموک شاپ ایران .

مشاهده سایت

وب سایت مرکزی پاسارگاد تاباک

انواع قهوه ,قهوه جوش, قهوه ساز ,پیپ ,سیگاربرگ ,توتون و تنباکو و سیگاریچ

مشاهده سایت

پیپ - فندک زیپو - توتون

سیگار برگ ها و توتون ها دارای مجوز فروش در کشور جمهوری اسلامی ایران هستند

مشاهده سایت

مهمان گرامی، خوش‌آمدید!
شما قبل از این که بتوانید در این انجمن مطلبی ارسال کنید باید ثبت نام کنید.

نام کاربری
  

گذرواژه‌
  





جستجوی انجمن‌ها

(جستجوی پیشرفته)

آمار انجمن
» اعضا: 846
» آخرین عضو: farzan_k
» موضوعات انجمن: 1,578
» ارسال‌های انجمن: 1,876

آمار کامل

کاربران آنلاین
در حال حاضر 65 کاربر آنلاین وجود دارد.
» 0 عضو | 65 مهمان

آخرین موضوع‌ها
تبریک سال نو
انجمن: افتتاح اولین کافه بررسی قهوه در ایران
آخرین ارسال توسط: bernabea
3 ساعت پیش
» پاسخ: 0
» بازدید: 4
سال اقتصاد مقاومتی: تولید...
انجمن: معرفی پاسارگاد تاباك
آخرین ارسال توسط: pasargadtabac
2017/03/23، 12:03 PM
» پاسخ: 0
» بازدید: 23
نوروز مبارک!!
انجمن: بررسی پیپ
آخرین ارسال توسط: khtpour
2017/03/20، 08:54 PM
» پاسخ: 0
» بازدید: 36
مزرعه قهوه ای به نام " نخ...
انجمن: افتتاح اولین کافه بررسی قهوه در ایران
آخرین ارسال توسط: bernabea
2017/03/16، 12:30 AM
» پاسخ: 0
» بازدید: 164
فیلم های آموزشی در مورد پ...
انجمن: بررسی پیپ
آخرین ارسال توسط: khtpour
2017/03/08، 03:30 PM
» پاسخ: 0
» بازدید: 169
ساعت کار نوروز ۱۳۹۶
انجمن: معرفی پاسارگاد تاباك
آخرین ارسال توسط: pasargadtabac
2017/03/08، 03:05 PM
» پاسخ: 0
» بازدید: 181
سفرنامه قهوه ای"برمه"
انجمن: افتتاح اولین کافه بررسی قهوه در ایران
آخرین ارسال توسط: bernabea
2017/03/07، 05:11 PM
» پاسخ: 0
» بازدید: 150
قهوه چشمان تو
انجمن: شعر قهوه
آخرین ارسال توسط: khtpour
2017/03/07، 02:18 AM
» پاسخ: 0
» بازدید: 5,886
سفرنامه قهوه ای"ژاپن"
انجمن: افتتاح اولین کافه بررسی قهوه در ایران
آخرین ارسال توسط: bernabea
2017/03/04، 05:36 PM
» پاسخ: 0
» بازدید: 176
نه به قلیان نه به سیگار
انجمن: بررسی توتون
آخرین ارسال توسط: setareh1
2017/02/24، 10:17 AM
» پاسخ: 1
» بازدید: 719

 
  تبریک سال نو
ارسال کننده: bernabea - 3 ساعت پیش - انجمن: افتتاح اولین کافه بررسی قهوه در ایران - بدون پاسخ

عرض سلام و ادب و احترام خدمت همه دوستان و عزیزان در انجمن قهوه و پیپ پاسارگادتاباک

حلول سال نو شمسی بر شما مبار ک

امیدوارم سال جدید سالی پر برکت توام با شادی و سلامتی برایتان باشد.

پیروز باشید.

چاپ این مطلب

  سال اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال
ارسال کننده: pasargadtabac - 2017/03/23، 12:03 PM - انجمن: معرفی پاسارگاد تاباك - بدون پاسخ

سال اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال مبارک
مدیریت پاسارگادتاباک و کافه آرتین
امیرحسین رحیمی

چاپ این مطلب

Rainbow نوروز مبارک!!
ارسال کننده: khtpour - 2017/03/20، 08:54 PM - انجمن: بررسی پیپ - بدون پاسخ

دوستان عید نوروز رو به تمامی عزیزان تبریک میگم و امیدوارم سال خوبی داشته باشین.
[تصویر:  photo-2017-03-20-01-44-55.jpg]

چاپ این مطلب

  مزرعه قهوه ای به نام " نخل و توکان "
ارسال کننده: bernabea - 2017/03/16، 12:30 AM - انجمن: افتتاح اولین کافه بررسی قهوه در ایران - بدون پاسخ

چشمانتان را ببندید و مزرعه ای با درختان قهوه را تصور کنید، همچنین لابلای درختان قهوه کلبه های اقامتی بسیار لوکس و مطابق با اکوسیستم منطقه را نیز تجسم نمایید.
کمی دورتر در انتهای شمالی مزرعه مرکز فرآوری قهوه، آزمایشگاه های مجهز و کافی شاپ را نیز به تصویر ذهنیتان اضافه کنید.
بله، به مزرعه «نخل و توکان » در ارتفاعات خارج بوگوتا پایتخت کلمبیا خوش آمدید.
این ریزورت قهوه 6 سال پیش در مساحتی حدود 18 هکتار در ارتفاعات بکر نزدیک به بوگوتا راه اندازی شد. هدف از راه اندازی این مرکز نزدیک کردن باریستاها به مزارع قهوه و برقراری ارتباط عمیق میان باریستاها و تولید کننده است. سال گذشته در حالیکه اولین برداشت کامل مزرعه نخل و توکان بود، که محصول این مزرعه در مسابقات جهانی به نحوی درخشید.
این مزرعه به سبک جذاب خود، به باریستاها بعنوان سفیران خود در بازار قهوه تخصصی نگاه ویژه ای دارد که این موضوع نشان دهنده تعهد عمیق برای تولید محصول با کیفیت برتر است.
گیلاس قهوه در مزرعه نخل و توکان
در مزرعه نخل و توکان، چیدمان مدرن و مناسبی برای تحقیق و پژوهش از مزرعه تا فنجان در نظر گرفته شده است.چیدمان مناسب برای فرآوری تر در استاندارد اروپایی، دستگاه های تفت حرفه ای و آزمایشگاه های مجهز. همچنین تعداد 90 خانوار کشاورز خرده پا که در شعاع 16 کیلومتری مزرعه زندگی میکنند با این مزرعه داد و ستد مینمایند.
[تصویر:  11892722-4f2f-4eea-ae3f-176c13a65eae.jpg]
فرآوری تر در مزرعه نخل و توکان
سباستین ویلازمیر مالک این مزرعه در مصاحبه اخیر خود با نشریه اخبار روزانه قهوه گفته: «با توجه به اطلاعاتی که دارم شرکت ما و نستله تنها شرکت هایی هستند که گیلاس قهوه را از مزارع اطراف خود خریداری مینمایند» اگرچه ما حتی در بیشتر مواقع قیمت بالاتری را برای محصولات با کیفیت برتر و دارای گواهینامه های خاص پرداخت میکنیم.
روش کار در نخل و توکان از نگاه بیرونی چالشی بسیار بزرگ است زیرا مردم نسبت به خرید گیلاس قهوه خیلی خوش بین نیستند اما ویلامیزر در توضیحات خود با اشاره به افزایش تعداد کشاورزان شریک، از 20 به 90 ، نوید دهنده موفقیت این متد کاری است.
ویلامیزر بیان داشت که بطور معمول مزرعه نخل و توکان به عنوان قیمت پایه، به کشاورزان همجوار حدود 60 درصد بالاتر از قیمت بازار را پرداخت مینماید بعلاوه انعام ها و امتیازات اجتماعی دیگر را نیز لحاظ مینماید.برنامه ریزی شرکت بگونه ای طراحی شده است که پس از خرید قهوه از کشاورزان، هر جنس به تفکیک، وارد شرکت شده و قابل ردیابی است. این قهوه ای است که از ابتدا تا انتها با استانداردهای بسیار سختگیرانه و دقیق فرآوری میشود.
فرآیندهای مختلف خشک کردن قهوه در نخل و توکان
در سال 2015 به یاری کشاورزان همجوار، طرحی با عنوان قهوه و ماجراجویی با ایده کلی گردشگری قهوه در مزرعه خود طرح ریزی و اجرا نمودیم و برای جذب گردشگر از اطراف بوگاتا یا حتی دورتر، کابین های چوبی سازگار با محیط زیست در سراسر مزرعه نصب کردیم.
مدیران نخل و توکان ادعا دارند که شیک ترین وسایل را در کابین ها دارند و همچنین فضا و لوازم بگونه ای طراحی شده است که گردشگران میتوانند شاهد دشواری روند تولید قهوه با کیفیت باشند.
مدیر آزمایش قهوه نخل و توکان «فیلیپ پینزن» به نشریه اخبار روزانه قهوه گفت: این یک تجربه بسیار لوکس است با در اختیار داشتن کلیه امکانات از جمله کابین های زیبا، خوراک لذیذ و تیم بسیار حرفه ای و تنها در فاصله یک ساعتی بوگوتا.
پینزن اشاره کرد، مهمان ها دسترسی کامل به زمین های قهوه و میزهای دمچش خواهند داشت و پیشنهاد او برنامه گردشگری مبتنی بر رساندن منفعت به کل جامعه کشاورزی اطراف است.پینزن میگوید سفر گردشگران به نخل و توکان کاملا منحصر بفرد خواهد بود زیرا بر اساس علاقه و نیازهای خود گردشگران برنامه ریزی میشود و باریستاهای حرفه ای در تمام مراحل نکات حرفه ای و ریزه کاری ها را بصورت سفارشی توضیح خواهند داد بطور مثال اگر میخواهید بیشتر راجع به دمچش بدانید در این سفر همه شرایط مهیاست و میتوان زمان بیشتری را صرف آن نمود.
هدف نخل و توکان این است که نحوه سفر بازدید کنندگان تاثیرات مثبتی بر محیط اطراف مزرعه بگذارد و کشاورزان همجوار و تولید کنندگان محلی یاری رساند به همین دلیل کلیه خوراک رستورانهای نخل و توکان از مزارع همسایه تامین میشود.
ویلامیزر و پینزن معتقدند محوریت برنامه ها و طرح ها بر اساس مفهوم آموزش و آموزش کشاورزان برای انجام بهترین تجربه ها در به دست آوردن حداکثر توانایی در بازار تخصصی است و حتی آموزش مصرف کنندگان در چالش تولید قهوه با کیفیت بسیار اهمیت دارد.
بر مبنای همین مفهوم آموزش، تفت قهوه کیفیت بالایی داشته و در قالب برند شناخته «libertario » به بازار عرضه میگردد. همچنین این برند معرف متد جابجایی باریستا ها از کشورهای مصرف کننده مانند ایالات متحده است که تجربه آموزشی خاصی از ارتباط قوی میان تولید کننده، باریستا و در نهایت مصرف کننده با نتایج مثبت به دست میدهد.
اخیرا مجله یکشنبه که وابسته به روزنامه اصلی کلمبیایی El Tiempo است، جلد خود را به مزرعه نخل و توکان بعنوان یک مدل جدید اجتماعی برای صنعت قهوه کلمبیایی، اختصاص داده است.
ویلامیزر پیشنهاد داده است که واحدهای تجاری مجزا در اطراف مزرعه، که هر یک قهوه یا محصولات غذایی دیگر دارند، زیر چتر حمایت این شرکت باشند که مدل جدید کسب و کار برای کشاورزان و تولید کندگان و ارائه محصول در بازار پدید می آورد.
نیروی کار کافی و مناسب مشکل اساسی کشور کلمبیا است. ویلامیزر درباره برنامه خاص شرکت نخل و توکان گفته است: هنوز نمیدانیم چگونه متد جدید کاری ما میتواند در حل این مشکل موثر باشد با اینحال امیدواریم مدل خاص کاری ما در سایر نقاط کشور پیاده سازی شود.
"توکان نام پرنده ای است با جثه کوچک، بال‌های پهن، دم کوتاه، منقار بزرگ رنگین و چهره منحصر به‌ فرد که در نقاط مرکزی و جنوبی آمریکا یافت میشود"

چاپ این مطلب

Video فیلم های آموزشی در مورد پیپ-پیپ و مشکلات سلامتی
ارسال کننده: khtpour - 2017/03/08، 03:30 PM - انجمن: بررسی پیپ - بدون پاسخ

سلام به عزیزان در انجمن. این  فیلم برای اسموکر هایی  هست که نگران مشکلات سلامتی  خود هستند و اختصارا مشکلات رو بیان میکنه و راه های به حداقل رسوندن مضرات اسموک رو میگه.با رعایت این نکات میتونید اسموک سالم تر و کم ضرر تری داشته باشید تقدیم به اساتید و دوستان در کافه آرتین و پاسارگاد تاباک.

پیپ و مشکلات سلامتی


[تصویر:  Untitled.jpg]

چاپ این مطلب

  ساعت کار نوروز ۱۳۹۶
ارسال کننده: pasargadtabac - 2017/03/08، 03:05 PM - انجمن: معرفی پاسارگاد تاباك - بدون پاسخ

Dr.Saba Saloor:
پاسارگادتاباک و کافه آرتین میرداماد تا پایان سال مورخ سی ام باز است

و سال نو از سوم فروردین فروشگاه باز و فعال است

از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب

پاسارگادتاباک سیزدهم فروردین تعطیل است

تلفن:

۰۹۳۵۲۲۰۰۰۷۷ 

۲۶۴۰۳۳۸۳

http://www.pasargadtabac.com

تهران،بلوار میرداماد،جنب مترو میرداماد،پاساژ رز میرداماد،طبقه دوم ،واحد ۱۲ 


کافه رستوران آرتین رسالت تا پایان سال مورخ ۲۹ اسفند باز است 

و سال نو از اول فروردین باز و فعال است 

از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

کافه آرتین سیزدهم فروردین تعطیل است

تلفن:

۷۷۱۸۶۴۱۸

http://www.coffeereview.ir

تهران،بزرگراه رسالت،بین مترو علم و صنعت ومترو شهید باقری،نبش خیابان برادران باقری،شهرکودک رسالت،طبقه اول

چاپ این مطلب

  سفرنامه قهوه ای"برمه"
ارسال کننده: bernabea - 2017/03/07، 05:11 PM - انجمن: افتتاح اولین کافه بررسی قهوه در ایران - بدون پاسخ

قهوه برمه قهوه‌ای با طعم عشق و امید
نفیسه مطلق
عکاس و روزنامه‌نگار ساکن کوالالامپور

به دعوت یک جشنواره‌ی بین‌المللی عکس راهی کشور برمه هستم. یک بار روی نقشه موقعیت جغرافیایی کشور و بزرگ‌ترین شهر آن، شهر «یانگون» را مرور می‌کنم. بیش از ۱۰ سال است که مقیم کشور مالزی هستم و نام برمه تصویری از پناهنده‌ها، اخبار جنگ‌های داخلی، کشتارهای قومی و البته چهره‌ی یک قهرمان مبارز زن – بانو «آنگ سوان سو چی» – را در خاطرم زنده ‌می‌کند. در این سفر علاوه بر عکس و عکاسی یک ماموریت دیگر هم دارم؛ تهیه‌ی گزارشی از فرهنگ قهوه در کشور برمه.
[تصویر:  2.-Myanmar-Coffee-%D9%82%D9%87%D9%88%D9%...%D9%87.jpg]
در راه فرودگاه تا محل اقامتم، شاید اولین چیزی که توجهم را جلب کرد ردیف میزها و چهارپایه‌های خیلی کوتاهی بود که دو طرف بعضی کوچه‌ها چیده شده بود. در واقع دیدن آدم بزرگ‌ها روی این چهارپایه‌های کوتاه که خیلی جدی و با آرامش در لابه‌لای شلوغی و بوق ممتد ماشین‌ها و درهم ریختگی شهری که گویا قرار است کوبیده و از اول ساخته شود، چیزی نیست که به چشم یک تاز‌ه‌وارد عجیب نیاید.
در یک بررسی اجمالی در اینترنت متوجه شدم که بلندی‌های شرق این کشور محل مناسبی برای کشت و برداشت دانه‌های قهوه است، اما متاسفانه مسلط شدن یک حکومت نظامی مستبد و بسته بودن دروازه‌های کشور به روی تجارت‌های جهانی، صدمه‌ی بزرگی به این صنعت وارد کرده و کارشناسان معتقدند که با سیاست‌های جدیدی که قدرت‌های دنیا برای برقراری صلح و معاملات تجاری با این کشور اتخاذ کرده‌اند به‌زودی قهوه‌ی بومی برمه که مشخصات خاص خودش را دارد به جهان معرفی می‌شود.
بنابراین امیدوارانه در اولین وعده‌ی صبحانه یک فنجان قهوه‌ی بومی میانمار (برمه) تقاضا کردم که با نگاه پرسش‌گر و متعجب مهمان‌دار هتل مواجه شدم: قهوه‌ی برمه؟! همراهم در این سفر یک دوست فرانسوی‌ست که بهترین راه را پرس‌و‌جو از هموطن‌هایش که مقیم شهر یانگون هستند می‌داند. او معتقد است که فرانسوی‌ها و کلا مردم جنوب اروپا هر جای دنیا که باشند برای نوشیدن قهوه‌ی باکیفیت همه‌ی شهر را جستجو می‌کنند. راه حل مناسبی بود و ما خیلی زود به یک کافه در مرکز شهر راهنمایی شدیم؛ کافه «جنی‌اس».
[تصویر:  Coffee-Indonesia-%D9%82%D9%87%D9%88%D9%8...00x333.jpg]
کافه‌ی کوچکی بود با جزییات زیاد بر در و دیوارش؛ از عکس بانو آنگ سوان سو چی تا شخصیت‌های مبارز در موسیقی و هنرهای رزمی و تاریخی و البته انواع و اقسام قهوه‌سازها و ابزار و ادوات قدیمی و مدرن مربوط به قهوه. تا بررسی این جزییات و پرس‌و‌جو درباره‌ی شخصیت‌ها، مدیر کافه که می‌داند خبرنگاری آمده تا درباره قهوه‌ی بومی برمه گزارشی تهیه کند با روی گشاده از راه می‌رسد. مرد جوانی با یک لباس نیمه‌محلی که چیزی شبیه به لنگ با بافتی متفاوت روی شلوار به کمر بسته است.
خود را «نیو توون» معرفی می‌کند یا بهتر است بگویم بعد از کمی شوخی و توضیح درباره‌ی محدودیت اصوات در زبان فارسی بر سر این تلفظ به توافق می‌رسیم!! او از ما می‌خواهد که اسلایدهایی را که آماده دارد روی آیپدش نگاه کنیم و با توجه به آن‌ها برای ما دو نفر یک سمینار کوچک راه می‌اندازد. از دقت و جدیت در کارش لذت می‌برم و سراپا گوش می‌شم و نکته‌ برمی‌دارم.
ژاپنی‌ها اولین مهاجمانی بودند که بعد از سلطه‌ی نسبی به این کشور، خاک بلندی‌های شرق میانمار را برای کشت و برداشت قهوه مناسب می‌بینند؛ اما سال‌ها بعد با تسلط انگلیسی‌ها و بعد هندی‌ها، این زمین‌ها برای کشت محصولات دیگر تغییر کاربری پیدا می‌کنند. «نیو» بر اساس مطالعاتش معتقد است که قهوه تنها برای دوره‌ی کوتاهی در فرهنگ نوشیدنی‌های مردم برمه بوده و آن‌ها به‌طور کلی به‌خصوص بعد از تسلط انگلیسی‌ها با نوشیدن چای میانه‌ی بیشتری داشته‌اند و حتا در زمان ژاپنی‌ها نیز محصولات زمین‌های قهوه جهت صادرات برداشت می‌شده و نه مصرف داخلی.
«نیو» اما از شیفتگان این نوشیدنی‌ست و چند سال قبل خسته از کار در حوزه‌ی آی‌‌تی با مشاوره‌ی یک تاجر سنگاپوری کار در زمینه‌ی صنعت قهوه را با شرکت در کلاس‌های آموزشی و تاسیس یک شرکت تجاری خانوادگی آغاز می‌کند. او یک موضوع را هدف بزرگ خود قرار داده: تولید و معرفی قهوه‌ی باکیفیت کشورش به بازار جهانی.
محصول تلاش چند ساله‌ی وی در بلندی‌های خنک ۱۲۲۰ متری شرق برمه‌ قهوه‌ای‌ست که سال گذشته توسط «انجمن تخصصی قهوه آمریکا» (SCAA) به رسمیت شناخته شد. او توضیح می‌دهد که با وسواس زیاد با‌کیفیت‌ترین دانه‌های قهوه‌ی عربیکا را که از کشور کاستاریکا وارد کرده و بعد از سه سال قهوه‌ای به‌دست آمده که با توجه به استانداردهای بین‌المللی «اسپشالتی کافی» امتیاز ۸۱ از ۱۰۰ را از آن خود کرده است. نیو برگه‌ای را با مشخصات ریز آزمایشگاهی پیوست حرف‌هایش می‌کند.
«اسپشالتی کافی» اصطلاحی‌ست که از سال ۱۹۷۴ به گونه‌ای از دانه‌های قهوه گفته می‌شود که در آب و هوای ایده‌آل کشت شده و طعم و عطر منحصر به فردی‌ دارد. این قهوه‌ها به صورت عمده تولید نمی‌شود و در بازار عرضه سهم کم‌تر و البته مشتریان خاص دارد.
http://media.jamnews.ir/Original/1392/05/14/IMG15351029.jpg
در سطح شهر از کنار ردیف چهارپایه‌های کوتاه قدم‌زنان که رد می‌شوم نگاهی به فنجان‌های مشتریان می‌اندازم. می‌شود گفت نیمی چای با شیر و نیم دیگر قهوه‌های فوری است که شیر و شکر را با خرده‌ قهوه یا نسکافه مخلوط کرده‌اند. نوشیدنی‌ای که به گواه عاشقان قهوه یک توهین تمام‌عیار به مزه‌ی قهوه است! سطح شهر از تبلیغات این قهوه‌های آماده پر است. گویا اراده‌ای آمده تا تغییری در ذائقه‌ی نوشیدنی‌های روزانه‌ی این مردم ایجاد کند. «نیو» این تغییر را یک تهدید جدی و چالشی بزرگ بر سر راهش می‌بیند. او می‌گوید باید با این واقعیت رو‌به‌رو شد و گروه ما تلاش می‌کند تا با بهره‌برداری از رسانه‌های جمعی و تبلیغات، مردم را به حمایت از قهوه‌ی بومی تشویق کند اما واقعیت این ‌است که مشکلات ما برای رونق بخشیدن به این صنعت کم نیست.
او از دانش کم کارگران و سرکارگران، گران بودن تجهیزات مدرن تولید و روست و بسته‌بندی و از همه مهم‌تر مشکلات بانکی و فساد مالی، اداری و تجاری بسیار گله‌مند است. برای مثال توضیح می‌دهد که تاجران چینی چند وقتی‌ست که خواهان خرید تمام محصولات ما به یک قیمت واحد هستند. آن‌ها از ما می‌خواهند که دانه‌های قهوه را قبل از فرآوری با هر کیفیتی که هست با یک قیمت مشخص به آن‌ها واگذار کنیم. نیو می‌گوید که آن‌ها ساز و کار خود را در تثبیت قیمت منطقه‌ای قهوه دارند اما نتیجه‌ی این معامله بی‌انگیزگی کارمندان من برای تولید قهوه‌ی با‌کیفیت و به‌روز نشدن ابزار و ادوات است. همین‌طور پایین آوردن سود این تجارت، صنعت‌گران داخلی را از سرمایه‌گذاری روی قهوه‌ی بومی پشیمان کرده‌ است. نیو به این وضعیت آگاه است و برنامه‌های طولانی‌مدتی برای فایق آمدن با این مشکلات در ذهن می‌پرورد.
او ما را به پشت دستگاه قهوه‌ساز می‌برد و با برقی در چشم‌اش می‌گوید: «این دانه‌ها را به‌‌تازگی از انبار آورده‌ایم. بگذارید برای‌تان یک فنجان قهوه‌ درست کنیم» و از همکارش می‌خواهد مراحل کار را نشان‌مان بدهد و با اشاره به صحبت‌های قبلی‌اش امیدوارانه اضافه می‌کند: «کسی که قهوه‌شناس باشد هرجای دنیا که باشد روزی ارزش این قهوه و خاص بودن آن را تشخیص می‌دهد. این قهوه‌ی سبک بی‌خوابی نمی‌آورد و ترشی قهوه‌های معمول را ندارد و با دستگاه هم درست نمی‌شود». در همین حین ظرفی مخروطی شکل را می‌آورد و بعد از وزن کردن مقداری قهوه، آب‌کشی صافی کاغذی و جوشاندن آب تا درجه‌ای خاص، به آرامی و با یک میزان یکنواخت آب داغ را از قهوه و صافی می‌گذراند. او می‌گوید بهتر است برای نوشیدن قهوه نیز ۲ دقیقه‌ای تامل کنید و بعد از ما می‌خواهد تا آن را بنوشیم.
به او می‌گویم این قهوه برای من طعمی فراموش‌نشدنی دارد. طعم تلاش یک جوان برمه‌ای که با انگیزه و عشق در راه پر چالشی قدم برداشته. طعم خوش این قهوه دوچندان است وقتی در صحبت‌هایش می‌گوید که هر سال ۱۰درصد سود این کار را به تحصیل دو دانشجوی پزشکی در همان روستایی که قهوه کاشت می‌شود اختصاص داده است. این قهوه طعم عشق به وطن و تلاش برای یک هدف دارد… طعمی خوش و به‌یادماندنی.

چاپ این مطلب

  قهوه چشمان تو
ارسال کننده: khtpour - 2017/03/07، 02:18 AM - انجمن: شعر قهوه - بدون پاسخ

قهوه چشمان توست
روشنی بی بدیل
شب تاریک و من بیدار

به هوای سپیده مهمانم کن
در این زمانی که روزگارم آبستن تلخیست.....  
تلخی قهوه چشمانت.....


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcSC5uKDiWaFGvYXdJbG_1v...fId6FAefCC]
Khtpour

چاپ این مطلب

  سفرنامه قهوه ای"ژاپن"
ارسال کننده: bernabea - 2017/03/04، 05:36 PM - انجمن: افتتاح اولین کافه بررسی قهوه در ایران - بدون پاسخ

قهوه ژاپن : یک فنجان کاپوچینو با طعم ساکورا
فاخره خطیبی
عکاس و روزنامه‌نگار آزاد


کشور ژاپن با جمعیتی در حدود ۱۲۷‌میلیون نفر، سومین واردکننده بزرگ قهوه در جهان است. این کشور آسیایی که مردمان آن به نوشیدن چای شهره‌اند، طی سال‌های اخیر گرایش معناداری به سوی قهوه و به‌خصوص اسپشالتی کافی یا قهوه‌ی تخصصی داشته است. ژاپنی‌ها روش‌های بسیاری برای تهیه‌ی قهوه به روش دستی یا craft ابداع کرده‌اند و کمپانی هاریو (hario) که به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های ساخت تجهیزات نسل نوی قهوه در دنیا به‌حساب می‌آید، از این کشور آسیایی برخاسته است. فاخره خطیبی عکاس و روزنامه‌نگار در سفری که به ژاپن داشته، از مشاهدات خود از نوشیدن قهوه در ژاپن و تاریخچه‌ی آن برای نوشته است.
ژاپن برای ما ایرانی‌ها و بسیاری دیگر از مردم جهان کشوری افسانه‌ای و پر‌ رمز و راز است. سرزمین پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها، نظم و قانون‌پذیری بی‌حد‌و‌حصر، طولانی‌ترین ساعات کاری، قطارهای سریع‌السیر، برج‌های سر به فلک کشیده شیشه‌ای، واگن‌های لبریز از انسان‌های نیمه‌خواب، سرویس‌های بهداشتی تمام‌اتوماتیک، شخصیت‌های کارتونی متحرک، روبوت‌های پیش‌خدمت، کت‌و‌شلوارهای فرم تیره‌رنگ، زمین‌لرزه‌های دائمی، صف‌های طولانی خط‌کشی‌شده، باغ‌های شنی، کیمونو‌های رنگارنگ، درختچه‌های بن سای، غذاهای مینیاتوری و مهم‌تر از همه سرزمین شکوفه‌های گیلاس یا همان ساکورا.
[تصویر:  japan-700x700.jpg]
طرز تهیه آیس کافی ژاپنی
از حق نگذریم ژاپن برای من که توفیق اقامت دوماهه‌ای را در زمستان و بهار در آن کشور داشته‌ام، هنوز هم سرزمینی بسیار غریب و حیرت‌آور است. ژاپن شاید تنها کشوری در جهان باشد که می‌توان در آن کافه‌ای بسیار پرطرفدار پیدا کرد که به نام روبوتی که شخصیت اصلی مجموعه کارتونی محبوبی در ژاپن است، نام‌گذاری و طراحی شده است. جالب‌تر آن است که در این کافه که “گاندوم” نام دارد، کف روی لیوان قهوه‌ها نیز با چهره شخصیت‌های همین مجموعه کارتونی، یا همان انیمه (Anime) در زبان ژاپنی، تزئین شده‌اند.
[تصویر:  97204360002.jpg]
کشور ژاپن با جمعیتی در حدود ۱۲۷‌میلیون نفر، سومین واردکننده بزرگ قهوه در جهان است. با توجه به این مهم شاید بد نباشد که قدری بیشتر درباره تاریخچه قهوه در سرزمین چشم‌بادامی‌های پرکار بدانیم.
تاریخچه مصرف قهوه در ژاپن به اواخر قرن هجدهم می‌رسد. هلندی‌های مقیم ناگازاکی (Nagazaki) نخستین قهوه‌نوشان در این کشور بوده‌اند. با این وجود واردات انبوه قهوه در ژاپن به یک قرن پس از آن یعنی به اواخر قرن نوزدهم باز می‌گردد. با آغاز جنگ جهانی دوم سیر صعودی واردات قهوه به ژاپن متوفق شده و محدودیت‌های زیادی بر واردات قهوه در ژاپن اعمال شد. طبق آمارهای ثبت‌شده، اولین کافه در ژاپن در پایتخت آن توکیو در سال ۱۸۸۸ آغاز به کار کرده است. پس از اتمام جنگ جهانی دوم و ترمیم تدریجی اقتصاد ژاپن و متعاقب آن رفع محدودیت واردات قهوه در سال ۱۹۶۰، واردات این محصول دوباره سیری صعودی پیدا کرده و در دهه ۷۰ به اوج خود رسید. در سال ۱۹۸۰ اولین کافی‌شاپ زنجیره‌ای ژاپنی به نام دوتور (Doutor) نخستین شعبه خود را در منطقه هاراجوکوی (Harajuku) توکیو افتتاح کرد. از آن زمان تاکنون تعداد شعب این کافی‌شاپ زنجیره‌ای به ۱۴۹۰ شعبه در سطح کشور ژاپن رسیده است.
اولین شعبه استارباکس در منطقه گینزا (Ginza) در شهر توکیو در سال ۱۹۹۶ افتتاح و به‌سرعت مورد استقبال ژاپنی‌ها قرار گرفته و گسترش یافت. در حال حاضر استارباکس دارای حدود هزار شعبه در سراسر ژاپن است. استارباکس جزو معدود کافه‌های ژاپن است که سیگار کشیدن در آن‌ها ممنوع است. مهم‌ترین شعبه استارباکس در ژاپن شعبه چند طبقه‌ی شیبویاست (Shibuya) که در ضلع شمالی معروف‌ترین و پرترددترین چهارراه جهان در شهر توکیو واقع شده است.
[تصویر:  Starbucks_cafe.jpg]
با توجه به استقبال چشمگیر ژاپنی‌ها از استارباکس و پیدا کردن جایگاهی ممتاز در بازار مصرف قهوه در ژاپن، در حدود یک سال پس از افتتاح اولین شعبه استارباکس، شرکت ژاپنی دوتور (Doutor) اقدام به بازگشایی مجموعه کافی‌شاپ‌های زنجیره ای جدیدی به نام اکسلسیور (EXCELSIOR) با الهام و به تقلید از استارباکس کرد. با نگاهی گذرا به لوگو و طراحی داخلی این مجموعه می‌توان به شباهت بسیار زیاد آن به استارباکس پی برد.
ژاپن از جمله کشورهایی‌ست که قهوه قوطی به صورت گرم یا سرد را نیز می‌توان به آسانی در آن از ماشین‌های متعدد فروش نوشیدنی (به صورت تقریبی پنج میلیون دستگاه) و سوپرمارکت‌ها با قیمت بسیار ارزان تهیه کرد.
[تصویر:  %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%...ro-03-.jpg]
با آن‌که اولین نوشیدنی پرطرفدار در ژاپن چای سبز یا ماچاست (Macha) مصرف قهوه نیز در این کشور بسیار شایع است. بسیاری از کافه‌ها در ژاپن در جهت جلب رضایت بیشتر مشتریان ژاپنی، اقدام به ترکیب این دو نوشیدنی محبوب ژاپنی‌ها؛ قهوه و چای سبز (ماچا) کرده‌اند.
در فصل بهار کافه‌دارها به این معجون غریب، طعم‌دهنده ساکورا (Sakura) یا همان شکوفه‌های گیلاس را نیز اضافه می‌کنند. کلام آخر آن‌که اگر روزی مثل من گذرتان در بهار به سرزمین آفتاب تابان رسید، خود را از لطف چشیدن مزه شور و شیرین ساکورا روی کف شیر یک فنجان کاپوچینوی گرم محروم نکنید.

چاپ این مطلب

  هر روز یک جمله حکیمانه
ارسال کننده: bernabea - 2017/02/19، 05:10 PM - انجمن: افتتاح اولین کافه بررسی قهوه در ایران - بدون پاسخ

و هرگز عهد الهی را با قیمت کم معامله نکنید.
"نحل آیه۹۵"

چاپ این مطلب