تاریخچه چپق و انواع تنباکوی استفاده شده در آن
تاریخچه چپق و انواع تنباکوی استفاده شده در آن :
تاریخچه چپق :
چُپُق وسیلهای برای استعمال دود حاصل از تنباکو است . چپق تلفظی ترکی از واژه «چوبک» فارسی است . چوبک فارسی مصغر چوب و بمعنی چوب تر نازک ، تَرکه و شاخهٔ راست و جوان و تر است . کلمه چوبک فارسی با تلفظ ترکیشده به زبانهای مختلف ازجمله صرب و کرواتی راه یافتهاست . چپق یک وسیله کشیدن تنباکو با دسته بسیار بلند است که اغلب دارای یک کاسه سفالی است که با سنگهای قیمتی تزئین شدهاست .
طول دسته چپق معمولاً متغیر است . در حالی که چپق در غرب در درجه اول به عنوان پیپ ترکی شناخته میشد اما در آغاز در ایران رایج بود . شکل چپق به صورت حُقهای (کاسهای) است که در آن توتون ریخته و لولهای به آن وصل نموده و بر روی توتون آتش گذاشته جهت گرفتن دود میکشند . چپق دارای دستهای است که میانش سوراخ است و وصل به سر چپق ، که عموماً ظرف گلی پخته است . یک طرف آن ظرف متصل به دسته است و در طرف دیگر توتون ریخته آتش میدهند تا بهتدریج بسوزد و دود بدهد .
چپق ، به عنوان یکی از ابزارهای سنتی استعمال دخانیات ، ریشه در تاریخ طولانی دارد . اگرچه منشأ دقیق آن مشخص نیست ، اما شواهد نشان میدهد که استفاده از ابزارهای مشابه چپق برای استعمال مواد گیاهی در بسیاری از فرهنگهای باستانی رواج داشته است .
* تأثیر فرهنگهای بومی : برخی پژوهشگران معتقدند که فرهنگهای بومی آمریکا ، به ویژه سرخپوستان ، نخستین کسانی بودند که از ابزارهایی شبیه به چپق برای استعمال تنباکو و گیاهان دارویی استفاده میکردند .
* انتقال به خاورمیانه : با سفرهای دریایی و تبادلات تجاری ، استفاده از چپق به تدریج به خاورمیانه و ایران رسید . در ایران ، چپق به سرعت محبوب شد و به یکی از نمادهای فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی تبدیل شد .
* دوران صفویه : در دوران صفویه ، استفاده از چپق در ایران به اوج خود رسید . شاهان صفوی و بزرگان دربار از چپقهای تزئین شده و گرانقیمتی استفاده میکردند .
* تأثیر بر فرهنگ : چپق در ادبیات ، هنر و موسیقی ایران نیز جایگاه ویژهای داشته است . بسیاری از شاعران و نویسندگان ایرانی به چپق و کشیدن آن اشاره کردهاند .
انواع تنباکوی استفاده شده در چپق :
تنباکویی که در چپق استفاده میشود ، معمولاً از تنباکوی معمولی که در سیگارت استفاده میشود ، متفاوت است . تنباکوی چپق اغلب رطوبت بیشتری دارد و طعمهای مختلفی میتواند داشته باشد . برخی از انواع تنباکوی استفاده شده در چپق عبارتند از :
* توتون : این نوع تنباکو رایجترین نوع تنباکو است که در چپق استفاده میشود . توتون را میتوان به صورت خام یا فرآوری شده استفاده کرد .
* تنباکوی عود : این نوع تنباکو با افزودن عود به تنباکوی معمولی تهیه میشود و دارای رایحهای خوشبو است .
* تنباکوی میوهای : این نوع تنباکو با افزودن اسانسهای میوهای به تنباکوی معمولی تهیه میشود و دارای طعمهای مختلف میوهای است .
* تنباکوی عربی : این نوع تنباکو در کشورهای عربی محبوبیت زیادی دارد و دارای طعم و عطر خاصی است .
توجه : ترکیب و نوع تنباکوی استفاده شده در چپق میتواند متفاوت باشد و به سلیقه شخصی فرد بستگی دارد .
نکته مهم اینکه استعمال هرگونه دخانیات ، از جمله چپق ، برای سلامتی مضر است و میتواند باعث بروز بیماریهای مختلفی از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی و تنفسی شود .
آداب و رسوم مرتبط با چپق :
چپق صرفاً یک ابزار برای کشیدن تنباکو نبوده ، بلکه در فرهنگ ایرانی و سایر فرهنگهایی که از آن استفاده میکردند ، جایگاهی ویژه داشته و با آداب و رسوم خاصی همراه بوده است .
آداب پذیرایی با چپق :
* تقدیم چپق : چپق را معمولاً با احترام و تواضع به مهمان تقدیم میکردند . این کار نشانه احترام و خوشآمدگویی به مهمان بود .
* نحوه روشن کردن چپق : روشن کردن چپق نیز آداب خاصی داشت . معمولاً فردی با تجربه این کار را انجام میداد تا آتش به طور یکنواخت به تنباکو برسد .
* کشیدن چپق : کشیدن چپق نیز با آداب خاصی همراه بود . افراد با تجربه ، نحوه کشیدن چپق را به دیگران آموزش میدادند تا از آن لذت بیشتری ببرند .
چپق در مراسم و مناسبتها :
* مراسم عروسی : در گذشته ، چپق در مراسم عروسی نقش مهمی داشت . داماد و برخی از مهمانان مرد با چپق پذیرایی میشدند .
* مراسم عزاداری : در برخی مناطق، چپق در مراسم عزاداری نیز استفاده میشد .
* شبنشینیها : چپق یکی از اجزای جداییناپذیر شبنشینیهای سنتی بود . افراد دور هم جمع میشدند و با کشیدن چپق ، اوقات خوشی را سپری میکردند .
نمادها و مفاهیم مرتبط با چپق :
* نماد مردانگی : چپق در برخی جوامع ، نماد مردانگی و بزرگی بود .
* نماد مهماننوازی : پذیرایی با چپق ، نشانه مهماننوازی و احترام به مهمان بود .
* نماد آرامش : کشیدن چپق ، برای بسیاری از افراد ، نمادی از آرامش و تفکر بود .
تغییرات در آداب و رسوم مرتبط با چپق :
با گذشت زمان و تغییر سبک زندگی ، بسیاری از آداب و رسوم مرتبط با چپق نیز تغییر کرده است . امروزه ، استفاده از چپق به اندازه گذشته رایج نیست و بیشتر به عنوان یک سنت قدیمی و نمادی از فرهنگ گذشته مورد توجه قرار میگیرد .
علل کاهش محبوبیت چپق :
* تغییر سبک زندگی : با صنعتی شدن و مدرنیزه شدن جوامع ، سبک زندگی افراد تغییر کرده و بسیاری از آداب و رسوم سنتی از جمله استفاده از چپق جای خود را به عادات جدید داده است .
* مضرات سلامتی : با افزایش آگاهی مردم در مورد مضرات استعمال دخانیات ، استفاده از چپق نیز کاهش یافته است .
* تغییر نگرشها : نگرش جامعه نسبت به استعمال دخانیات تغییر کرده و استفاده از آن در بسیاری از مکانها ممنوع شده است .
نکته : با وجود کاهش محبوبیت ، چپق همچنان به عنوان بخشی از میراث فرهنگی ایران و سایر کشورها حفظ شده است و در موزهها و نمایشگاهها به نمایش گذاشته میشود .
چپق ، به عنوان یک ابزار سنتی و فرهنگی ، دارای ابعاد و جزئیات جالبی است که شاید تاکنون به آنها توجه نکرده باشید . در ادامه ، به برخی از این نکات اشاره میکنیم :
انواع چپق و مواد سازنده :
* چپقهای چوبی : رایجترین نوع چپق است که دسته آن از چوبهای مختلفی مانند چوب گردو ، چوب توت ، چوب زیتون و … ساخته میشود . برخی از این چوبها به دلیل ویژگیهای خاص خود ، طعم و بوی خاصی به اسموک میدهند .
* چپقهای فلزی : این نوع چپقها معمولاً از فلزاتی مانند مس ، برنج و نقره ساخته میشوند و ظاهر لوکستری دارند .
* چپقهای ترکیبی : برخی از چپقها ترکیبی از چوب و فلز هستند ، به عنوان مثال ، دسته چوبی و کاسه فلزی .
تزئینات چپق :
چپقها اغلب با تزئینات مختلفی مانند :
* خاتم کاری : ایجاد طرحهای هندسی با استفاده از چوبهای رنگی
* منبت کاری : ایجاد طرحهای برجسته بر روی چوب
* نقش برجسته : ایجاد طرحهای برجسته بر روی فلز
* کنده کاری : ایجاد طرحهای فرو رفته بر روی چوب
* جواهرکاری : استفاده از سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی
تزیین میشوند . این تزئینات به چپقها ارزش هنری و زیبایی خاصی میبخشند .
فرهنگ و آداب استفاده از چپق :
* آداب پذیرایی : در گذشته ، پذیرایی با چپق یک رسم مهم در مهمانیها و مجالس بود . چپق را با احترام به مهمان ارائه میدادند و نحوه کشیدن آن نیز آداب خاصی داشت .
* نماد اجتماعی : چپق در برخی جوامع ، نماد جایگاه اجتماعی و ثروت افراد بوده است . چپقهای تزئین شده و گرانقیمت نشاندهنده جایگاه بالای صاحب آنها بود .
* مراسم خاص : در برخی فرهنگها ، چپق در مراسم خاص مانند عروسیها ، عزاداریها و جشنها استفاده میشد .
مضرات استفاده از چپق :
با وجود همه جذابیتهای ظاهری و فرهنگی چپق، استفاده از آن مضراتی نیز دارد که مهمترین آنها عبارتند از :
* سرطان : استعمال دخانیات از هر نوعی که باشد ، خطر ابتلا به سرطان ریه ، دهان ، حنجره و سایر سرطانها را افزایش میدهد .
* بیماریهای قلبی عروقی : نیکوتین موجود در تنباکو باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب میشود و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را افزایش میدهد .
* بیماریهای تنفسی : دود تنباکو به ریهها آسیب میرساند و باعث بروز بیماریهای تنفسی مانند برونشیت و آمفیزم میشود .
در نهایت ، باید توجه داشت که با وجود همه جذابیتهای فرهنگی و تاریخی چپق ، استفاده از آن به دلیل مضرات سلامتی توصیه نمیشود .
تفاوت پیپ و چپق :
پیپ و چپق ، هر دو ابزار سنتی برای کشیدن تنباکو هستند ، اما تفاوتهایی در ساختار ، مواد و نحوه استفاده از آنها وجود دارد .
پیپ :
* منشاء : پیپ اصالتاً از اروپا وارد ایران شده است .
* ساختار : معمولاً دارای یک کاسه (برای قرار دادن تنباکو) و یک دسته چوبی است . کاسه پیپها معمولاً از مواد مختلفی مانند چوب ، سفال یا سنگ ساخته میشود .
* تنباکو : در پیپ از تنباکوی مخصوص پیپ استفاده میشود که نسبت به تنباکوی سیگارت ، طعم ملایمتر و بافت درشتتری دارد .
* نحوه استفاده : پیپ معمولاً به صورت مستقیم در دهان قرار میگیرد و دود آن به آرامی کشیده میشود .
چپق :
* منشاء : چپق یک ابزار سنتی ایرانی است که ریشه در فرهنگ و تاریخ ایران دارد .
* ساختار : چپقها معمولاً دارای یک کاسه گلی ، یک دسته چوبی بلند و گاهی اوقات یک فیلتر کوچک هستند .
* تنباکو : در چپق از تنباکوی مخصوص چپق استفاده میشود که معمولاً رطوبت بیشتری نسبت به تنباکوی پیپ دارد .
* نحوه استفاده : چپق معمولاً به صورت غیرمستقیم و از طریق یک لوله بلند کشیده میشود .
به طور خلاصه :
* پیپ معمولاً کوچکتر و سادهتر از چپق است .
* چپق دارای ظاهری سنتیتر و ساختاری پیچیدهتر است .
* نوع تنباکو و نحوه استفاده از این دو ابزار متفاوت است .
چپق ، پیپ ایرانیزه شده !؟
تاریخچه چپق سازی در ایران به عنوان بخشی از فرهنگ و سنتهای مرتبط با تنباکو و استعمال آن ، موضوعی جالب و کمتر شناخته شده است . اگرچه اطلاعات دقیق و مستند درباره تاریخچه چپق سازی در ایران محدود است اما میتوان با بررسی برخی منابع تاریخی و شواهد فرهنگی ، تصویری کلی از این صنعت در ایران به دست آورد . در این بخش ، به بررسی تاریخچه چپق سازی در ایران ، تأثیرات فرهنگی و تحولات آن در طول زمان میپردازیم .
ورود تنباکو و چپق به ایران :
استعمال تنباکو و استفاده از چپق در ایران به دوره صفویه بازمیگردد . تنباکو در قرن شانزدهم میلادی ( حدود قرن دهم هجری قمری ) از طریق تجار و مسافران اروپایی و عثمانی به ایران وارد شد . در آن زمان ، تنباکو به عنوان یک کالای لوکس و جدید مورد توجه قرار گرفت و به تدریج در میان طبقات مختلف جامعه رواج یافت .
با ورود تنباکو به ایران ، استفاده از چپق ( نوع ایرانیزه شده پیپ ) نیز به عنوان وسیلهای برای استعمال آن رایج شد . چپق های اولیه در ایران احتمالاً از جنس سفال ، چوب یا فلز ساخته میشدند و طراحی سادهای داشتند . این چپق ها بیشتر شبیه به چپق های سنتی شرقی بودند و از نظر شکل و ساختار با پیپهای اروپایی تفاوت داشتند .
چپق سازی در دوره قاجار :
دوره قاجار (قرن هجدهم تا اوایل قرن بیستم میلادی) را میتوان به عنوان یکی از مهمترین دورهها در تاریخ چپق سازی در ایران در نظر گرفت . در این دوره ، استفاده از تنباکو و چپق به شدت گسترش یافت و به بخشی از زندگی روزمره بسیاری از ایرانیان تبدیل شد . قلیان نیز در این دوره به عنوان یکی از روشهای محبوب استعمال تنباکو رواج پیدا کرد ، اما چپق همچنان به عنوان یک وسیله شخصی و قابل حمل مورد استفاده قرار میگرفت .
در دوره قاجار ، چپق سازی به عنوان یک هنر و صنعت دستی در ایران شروع به رشد کرد . هنرمندان و صنعتگران ایرانی شروع به ساخت چپق هایی با طراحیهای منحصر به فرد و استفاده از مواد اولیه محلی کردند . چپق های ایرانی در این دوره اغلب از چوب ، فلز و حتی سنگ ساخته میشدند و با تزئینات دستساز مانند حکاکی و نقرهکاری آراسته میشدند .
مواد اولیه و روشهای ساخت :
چپق سازان ایرانی از مواد اولیه متنوعی برای ساخت چپق استفاده میکردند . چوبهای محلی مانند گردو ، گیلاس و زیتون از جمله مواد رایج برای ساخت بدنه چپق بودند . همچنین ، از فلزاتی مانند برنج و نقره برای ساخت دهانه چپق و تزئینات آن استفاده میشد . در برخی موارد ، از سنگهای نیمهقیمتی مانند عقیق و فیروزه نیز برای تزئین چپق ها استفاده میکردند .
روشهای ساخت چپق در ایران بیشتر به صورت دستی و با استفاده از ابزارهای سنتی انجام میشد . چپق سازان ایرانی به مهارتهای دستی و هنری خود متکی بودند و هر چپق به عنوان یک اثر منحصر به فرد ساخته میشد . این چپق ها اغلب با طرحهای سنتی ایرانی مانند نقوش اسلیمی ، ختایی و هندسی تزئین میشدند .
تأثیرات فرهنگی و اجتماعی :
چپق سازی و استفاده از آن در ایران نه تنها به عنوان یک صنعت ، بلکه به عنوان بخشی از فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان نیز تأثیرگذار بود . در دوره قاجار ، چپق کشی به عنوان یک فعالیت اجتماعی و تفریحی در میان مردان رایج بود و در محافل دوستانه و خانوادگی مورد استفاده قرار میگرفت . چپق های زیبا و تزئینشده نیز به عنوان نمادی از جایگاه اجتماعی و ثروت در نظر گرفته میشدند .
علاوه بر این ، چپق سازی در ایران تحت تأثیر هنر و صنایع دستی سنتی ایرانی قرار داشت . تزئینات پیچیده و استفاده از مواد اولیه با کیفیت ، چپق های ایرانی را به اشیایی هنری و ارزشمند تبدیل میکرد . این چپق ها نه تنها برای استعمال تنباکو ، بلکه به عنوان اشیاء تزئینی و کلکسیونی نیز مورد توجه قرار میگرفتند .
تحولات در دوره معاصر :
با ورود به دوره معاصر و تغییر سبک زندگی در ایران ، استفاده از چپق به تدریج کاهش یافت و جای خود را به سیگارت و قلیان داد . با این حال ، چپق سازی به عنوان یک هنر و صنعت دستی همچنان در برخی مناطق ایران حفظ شده است . امروزه ، چپق سازان ایرانی بیشتر به ساخت پیپهای تزئینی و کلکسیونی میپردازند و از روشهای سنتی و مدرن برای ساخت چپق استفاده میکنند .
در سالهای اخیر ، با افزایش علاقه به صنایع دستی و هنرهای سنتی ، چپق سازی در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است . برخی از هنرمندان و صنعتگران ایرانی شروع به احیای این هنر کردهاند و چپق هایی با طراحیهای مدرن و سنتی تولید میکنند . این چپق ها اغلب به عنوان هدیه یا اشیاء کلکسیونی به فروش میرسند و مورد استقبال علاقهمندان به صنایع دستی قرار میگیرند .
تاریخچه چپق سازی در ایران به عنوان بخشی از فرهنگ و سنتهای مرتبط با تنباکو ، موضوعی جالب و کمتر شناخته شده است . از دوره صفویه تا دوره قاجار ، چپق سازی در ایران به عنوان یک هنر و صنعت دستی رشد کرد و تحت تأثیر هنر و صنایع دستی سنتی ایرانی قرار داشت . امروزه ، اگرچه استفاده از چپق در ایران کاهش یافته است ، اما این هنر همچنان به عنوان بخشی از میراث فرهنگی ایران حفظ شده و توسط برخی هنرمندان و صنعتگران احیا شده است . چپق های ایرانی با طراحیهای منحصر به فرد و تزئینات زیبا ، نه تنها به عنوان وسیلهای برای استعمال تنباکو ، بلکه به عنوان اشیاء هنری و کلکسیونی ارزشمند شناخته میشوند .