نمادی تاریخی پیپ بنام: دانهیل ال سی

در این مقاله می خوانید :

نمادی تاریخی پیپ بنام: دانهیل ال سی

در دنیای طراحی و ساخت پیپ، غیر معمول نیست که اشکال به دلایل مختلفی از چرخه تولید خارج شوند. گرایش‌ها در شکل‌دهی، گاهی به سرعت تغییر می‌کنند و برخی از اشکال از مد می‌افتند. برخی دیگر به دلیل مشکلات در تولید متوقف می‌شوند. خوشبختانه، برخی از این فرم‌ها مجدد به صحنه دنیای پیپ باز می‌گردند، چه به صورت انتشار مجدد از سازنده اصلی خود، یا تفسیر مجدد توسط دیگر سازندگان پیپ.

در حالی که نمی‌توان به طور قطع به یک دلیل منحصر به فرد برای کاهش این فرم در دنیای امروزی پیپ اشاره کنیم، اما شما فرم مشهور و تاریخی LC Dunhill را در نمودار شکل فعلی مارکت پیپ پیدا نخواهید کرد. با این حال، صنعت‌گران و کارخانه‌هایی را در سرتاسر جهان خواهید یافت که به روش خاص خود این فرم نمادین را عرضه می‌کنند.

طراحی

قبل از بحث در مورد تاریخچه LC، لازم است نگاهی دقیق به طراحی آن داشته باشیم. با توجه به ماهیت سیال و روان، شکل ذاتی این فرم که بعنوان امضا در ظاهر این شکل در نظر گرفته می‌شود، شنک الهام گرفته شده از ظاهر و فرم گردن قو و طراحی استم، بررسی این فرم و شکل به یک نگاه دقیق نیاز دارد.

نمادی تاریخی پیپ بنام: دانهیل ال سی، پیپ و ادوات، پاسارگاد تاباک، ماسترو رحیمی

در درون و ذات اصلی خود، فرم LC یک بیلیارد خم شده ۳/۴ است، کاسه آن با یک جابجایی محکم و باریک و قوس دار جفت شده است. طراحی متمایز شنک و استم آن از طریق کشش و شیب افقی در نزدیکی نشیمن گاه پیپ، نام پرمعنای «گردن قو» را برای آن به ارمغان می‌آورد.

طراحی کلی منجر به ایجاد یک پیپ کارآمد و کلاسیک می‌شود که به راحتی می‌توان آن را بین دندان ها نگه داشت و به همان اندازه در دست راحت است. طراحی اما بدون مشکل نبوده است. شنک‌های صاف و تاب دار مستعد ترک خوردن بودند، همچنین لبه‌های پیپ که در طول حرکت به سمت بالای آتشگاه باریک شونده بودند و در انتهای کار بسیار نازک می‌شدند.

بیشتر بخوانید:  آموزش پر کردن فندک زیپو

تاریخچه

LC در اوایل قرن بیستم تولید شد که بیشترین تعداد تولید آن مربوط به دهه ۲۰ و ۳۰ بود. برخی از نمونه‌های اولیه این شکل را می‌توان در پیپ های فرم «۱۲۰» در اوایل دهه ۱۹۲۰ یافت، اگرچه اکثر آن‌هایی که سبک و فرم گردن قو نمادین را داشتند، در برخی موارد نشان «LC» یا «۱۲۰LC» داشتند.

این پیپ های اولیه به لطف رسانه های محبوب آن زمان، نمادین ترین نمونه های تولید شده هستند. به عنوان مثال، شرلوک هلمز از بازیل راتبون، یک بیلیارد خمیده ۳/۴ اسموک می کرد که اغلب به عنوان LC شناخته می‌شود و در طول سال‌ها تأثیر ماندگار خود را بر جای گذاشته است.

این شکل پس از جنگ جهانی دوم تولید محدودی داشت و تنها نمونه های انگشت شماری از دهه های ۱۹۴۰ و ۱۹۶۰ شناخته شده است. در اواخر دهه ۱۹۷۰، برخی از بیلیاردهای خمیده ۳/۴ تولید شد که اغلب به عنوان LC در نظر گرفته می‌شوند، اگرچه این طرح شاهد تغییرات جزئی بود. این پیپ ها با شماره‌های شکل “۶۱۲”، “۶۲۲” و گاهی اوقات به سادگی “ODA” (که در آن زمان یک شاخص تعیین کننده برای اندازه نبود) مهر زده شده‌اند.

با این حال، به نظر می‌رسد دهه ۱۹۷۰ آخرین باری باشد که چیزی نزدیک به LC توسط دانهیل تولید شده است. این باعث می‌شود که کلکسیونرهای Dunhill به بازار تجارت نگاه کنند، جایی که وضعیت می‌تواند مخوف باشد. با توجه به سن و همچنین نقاط ضعف فوق‌الذکر طرح، ال‌سی‌های قدیمی و طرح‌های مشابه «گردن قو» در بازار به شدت اسموک شده‌اند و یا آسیب دیده‌اند.

بیشتر بخوانید:  پیپ کرن کاب

با این حال، نادر بودن آن‌ها باعث می‌شود که آن‌ها با ارزش باشند. حتی یک LC که برای اسموک در وضعیت خوبی نباشد، یک یافته ارزشمند خواهد بود.

تجدید حیات

با توجه به بازار عرضه و تقاضا، خوش شانس هستیم که در سال‌های اخیر شاهد برخی از طراحی‌های مدرن از طراحی گردن قو LC هستیم. صنعتگران مستقل برخی از قطعات قابل توجه را طراحی کرده‌اند، با نتایجی که از بررسی چیدمان کهن الگوی شنک و استم LC اصلی استخراج می‌کنند و آن را به شکل‌هایی مطابق با سبک هر سازنده به شکل امروزی تطبیق می‌دهند.

یکی از جالب‌ترین مواردی که اخیراً دیده شده است، بیلیارد خمیده اسکاتی پیرسل است که بسیاری از ویژگی‌های طراحی LC را می‌گیرد و آن‌ها را در مقیاس بسیار کوچک‌تری ارائه می‌کند. نتیجه پیپی است که ذاتاً اسکاتی است و ژست سنتی دراز را در نمایه متراکم‌تر ارائه می‌کند و در عین حال جذابیت ذاتی خود را حفظ کرده است.

ماندئلا ریگر – کوسک، نیز برداشت منحصر‌به‌فرد خود را از کهن الگوی این فرم سنتی دانهیل دارد، هرچند که به شدت در سبک دانمارکی صاف و ترکیبات‌های رنگی برون گراتر خود، قرار دارد. جستجوی بیشتر در آرشیو، نشان می‌دهد که بیلیارد خمیده نیز حد و نهایت فرم “گردن قو” نیست. ما نمونه‌هایی از کاسه‌های پشته‌مانند بلند و طرح‌های عجیب‌تر و فری هند را می‌توان دید که با پیکربندی و طراحی شنک و استم امضای LC جفت شده‌اند.

نمادی تاریخی پیپ بنام: دانهیل ال سی، پیپ و ادوات، پاسارگاد تاباک، ماسترو رحیمی

در این میان ماسترو رحیمی با الهام از هنر ارزشمند دانهیل پیپی شبیه به پیپ ال‌سی را طراحی و ساخته‌اند و به احترام دانهیل این اسطوره دنیای پیپ این مطلب تهیه شد و پیپ‌های ساخته شده هم به افتخار دانهیل و با شکلی و رنگی دیگر عرضه شده است.

ماسترو رحیمی اولین طراح و سازنده اصولی پیپ در ایران

به غیر از دانهیل، دیگر برندهای کارخانه نیز “گردن قو” را به خود گرفته‌اند. به عنوان مثال، “XL20” پترسون مدتی است که در حال تولید بوده است. در اصل به‌عنوان «Rathbone» در خط شرلوک هلمز تولید شد و نشانه‌های خود را از پیپی می‌گیرد که باسیل راثبون هنگام به تصویر کشیدن این کاراکتر حمل می‌کرد – پیپی که اغلب توسط طرفداران به عنوان یک LC اصلی شناخته می‌شود.

تعبیر پترسون به این فرم کمی حس عضلانی می‌بخشد، هم با زیبایی شناسی پیپ مارک مطابقت دارد و هم مناطقی را که طرح اصلی مستعد آسیب بود تقویت می‌کند. با این حال، به طور گسترده در دسترس است. یک فرم LC قابل قبول ممکن است دهه‌ها طول بکشد تا در بازار ظاهر شود و احتمال اینکه اسموک نشده باشد بسیار نادر است.

بیشتر بخوانید:  مقاله ای برای یک پیپ کش تازه کار

در حالی که فرم LC همچنان در حوزه کلکسیونرهای شخصی باقی‌مانده است، حداقل در حال حاضر، خبر خوب این است که، برای کسانی که عاشق فرم فراگیر و سبک حرکتی و طراحی LC هستند، تأثیر آن هنوز در جهان وجود دارد و از کارخانه‌ها گرفته تا صنعت‌گران خصوصی، ترکیبات هیجان انگیز زیادی هنوز پتانسیل تولید و عرضه به بازار را با الهام از این فرم ماندگار، دارند.

قطعاً هیچ وقت هیچ کسی نمی‌تواند در طراحی و ساخت پیپ به گرد پای دانهیل برسد و همه پیپ‌سازهای دنیا احترام خاصی برای دانهیل دارند و نهایتاً در ساخته‌هایشان از آن الهام می‌گیرند.

پیپ ال‌سی ماسترو رحیمی با دسته‌های رنگی (استم رنگی) چشم نواز طراحی و ساخته شده است.

همچنین برایر ایتالیایی گرید بالا به این پیپ ال‌سی ساخت ماسترو رحیمی جلوه خاصی داده است!

شما می‌توانید برای تهیه انواع پیپ و ادوات آن به صورت آنلاین در وب سایت فروشگاه پاسارگاد تاباک یا بصورت حضوری آن را تهیه کنید.

نمادی تاریخی پیپ بنام: دانهیل ال سی، پیپ و ادوات، پاسارگاد تاباک، ماسترو رحیمی

4 دیدگاه دربارهٔ «نمادی تاریخی پیپ بنام: دانهیل ال سی»

  1. من پیپ های زیادی از برند های مختلف دارم
    و نزدیک به دوسال هست که از پیپ های شما استفاده میکنم
    هنر شما قابل تحسینه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *